Tuesday, May 16, 2006

Hav, hav, hav.. Benim cici kopegim


Hav, hav, hav.. Benim cici köpeğim...
01 Mart 2004, ZAFERce Zafer BABÜR

Geçtiğimiz yılbaşında NeimanMarcus’da (ABD’nin sayılı magazalarından biri) köpek dilini insan diline çeviren bir hediyelik eşya vardı. Köpeğinizin boynuna astığınız bu verici sizin elinizdeki alıcıya köpeğin havlama sesini sayısal olarak gönderiyor ve elinizdeki alıcı bunu insan diline çevirip ekranında gösteriyordu. Alet bununla da kalmıyor, 12 saat boyunca havlamaları kaydediyor ve siz evde yokken hayvanın nelere duygusal tepki verdiğini öğrenebiliyorsunuz. Bir de küçük analiz yazılımı eklemişler bununla, hayvanın son 100 havlamasının istatistiksel olarak değerlendirmesini yapabiliyorsunuz. Tabii her hayvanın havlaması farklı frekansta ses oluşturduğundan cinslere göre ayırım var. Sivas Kangal var mı diye baktım, yoktu tabii. Onu yurdunda misafir edecek adamın buna gereksinimi yoktur herhalde.
İki farklı renkte kırmızı ve koyu mavi bu cihaz aslında 900 Mhz’den yayın yapan, yaklaşık 10 metre kapsama alanı olan, vericisi tek bir kalem pil, alıcı ise 4 kalem pil isteyen bir telsiz uygulaması, ama arkasında ne var diye merak ettiğimde gerçekten bilimsel bir çalışma çıktı.
Dr. Suzuki 5 bin köpek havlamasını kayıt ettikten sonra bunları Kogure Hayvan Hastanesi ile beraber analize girişmiş. Sonuçta bu hayvanların davranışlarını altı grupta toplamış; bunları mutlu, üzgün, tetikte, gösteri modunda, kızgın ve yalvaran olarak nitelendirmiş. Bu kümelerin altında da farklı davranış biçimlerini toplamış buna göre;*Mutlu kümesinde; heyecanlı, oyun oynamaya hazır, seni seviyorum, çok iyi, haydi gidelim, çok mutluyum*Üzgün kümesinde; seni özledim, üzgünüm, beni hatırla, beni unutma, beni buradan çıkart*Tetikte kümesinde; bana vurma, hoşlanmadım, beni yalnız bırak, kötü, erkeksen dene*Gösteri modu kümesinde; bana bak, sana yardım etmek istiyorum, daha fazla göster, çok iyiyim, ben iyiyim senden ne haber*Kızgın kümesinde; bu çok fazla, biraz eğlenmek istiyorum, benimle oynayın, sessiz olun, beni dinleyin*Yalvaran kümesinde; benimle biraz daha oynar mısınız?, benimle biraz daha kalır mısınız?, haydi yine oynayalım, arkadaşa ihtiyacım var olarak belirlemiş.
Aleti alıyorsunuz, kendi köpeğinizin cinsine uygun kodu yüklüyorsunuz, ondan sonra istediginiz cümleleri istediğiniz seslerle eşliyorsunuz. Bundan sonra köpeğiniz havladığında alıcınızda mesaj olarak yazılı metni görebiliyorsunuz. Şimdilik sizin sözünüzü köpek havlamasına çeviren yazılımı eklememişler.
Bu oyuncak satar mı dersiniz? Sanırım 15 sene ya da daha önce idi ya New Mexico ya da Arizona da birisi, bildiğimiz kaya parçasını bebek yapmıştı ve inanılmaz satmıştı "baby rock"lar o zaman Amerika'da. Hatta yakın geçmişte Lahana bebekler, Sanal Bebek Tamagotchi Türkiye'de bile iyi satmıştı. Orası Amerika, taşı toprağı altın Amerika. Bence bu da satar.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home